Dag 19 Ferrara - Traversa - Reisverslag uit Traversa, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 19 Ferrara - Traversa - Reisverslag uit Traversa, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 19 Ferrara - Traversa

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

19 Juni 2016 | Italië, Traversa

Vanmorgen werd ik rond zes uur wakker van de fluitende vogels op de camping. De camping was nog in alle rust en ik ging nog eens proberen of de WiFi het deed. Helaas, die deed het gisterenavond niet en vanmorgen nog steeds niet. Dat betekent dus dat de foto's van dag 18 pas later aan het reisverslag toegevoegd zullen worden.

Het was zwaar bewolkt en redelijk fris en het was amper zeven uur toen het begon te regenen en onweren. Ik heb toen snel m'n spullen onder een afdak gelegd en ben alvast alles gaan pakken voor de reis van vandaag. Behalve de tent, die was nat geregend en moest eerst een beetje drogen. Toen de tent zo'n beetje droog was en de regen voorbij, ben ik snel vertrokken richting Bologna.

Er hing een enorme onweersbui in de lucht, maar ik fietste er gelukkig omheen en heb verder geen druppel regen meer gehad. Het was wel redelijk fris en door de zware bewolking was er geen zon te zien.

Na zo'n 32 km kwam ik door het plaatsje S. Maria Codifiume en daar heb ik in m'n beste Italiaans bij een soort café/lunchroom verse broodjes gekocht en buiten opgegeten. Het was daar een drukte van jewelste! Het was blijkbaar de plaats om even de laatste roddels te horen of een krantje te lezen bij een espresso of een cappuccino. Nadat ik m'n ontbijt op had, heb ik ook nog een cappuccino op het terras gedronken en toen kon ik er weer tegenaan!

Intussen begint de zon ook af en toe een beetje te schijnen en dat zorgt dat de temperatuur meteen een stuk hoger is. De route naar Bologna is eigenlijk een beetje saai. In het eerste deel volgt de route de bochtige loop van de Po Morte di Primaro, een dode arm van de Po en verder is er eigenlijk alleen maar akkerbouw te zien. Het waait behoorlijk en ik heb de wind vandaag tegen en de zware bewolking zorgt er ook niet voor dat de omgeving er wat fleuriger uit ziet.

Naarmate ik dichter bij Bologna kom, zie ik de Apennijnen in de verte opdoemen. Bologna ligt niet aan de route, hiervoor moet ik negen kilometer van de route afwijken, maar ik wil Bologna toch zeker even gaan bekijken. En uiteindelijk na zo'n ruim 70 km sta ik op piazza Maggiore midden in Bologna. Nog even flink fruit ingekocht die op piazza Maggiore wordt verorbert. Het zonnetje schijnt weer een beetje, dus het is genieten!

Ook in Bologna is het vanavond feest, op piazza Maggiore is vanavond blijkbaar een filmvertoning op een megascherm. Ik besluit daar om door te fietsen en wat extra kilometers te maken vandaag. Echter in de Apennijnen zijn niet zo heel veel overnachtingsplaatsen en uiteindelijk wordt het een hotel/restaurant in Traversa. Daarvoor moet ik nog wel minstens een keer zo ver fietsen en door de Apennijnen heen. Dus ik maak snel wat foto's van het Palazzo Re Enzo, de Basilica di San Petronio, het Palazzo Comunale, de scheve torens (Torri Pendenti) en een paar leuke straatjes (zie foto's). De scheve torens zijn de bekendste van de ca. 20 stadstorens die nog over zijn van de minstens 100 die er ooit waren. De hoogste, de Torre degli Asinelli, meet 98 meter en staat 2,5 meter uit het lood. De 48 meter hoge Torre Carisenda helt 3,2 meter over.

Dan is het tijd om de route weer op te pakken richting de Apennijnen. Ik ben Bologna amper uit of ik rijd de Apennijnen al in. Het landschap veranderd meteen enorm! Het lijkt net alsof je weer door de Alpen fietst, erg mooi! Zie foto's. De eerste klim naar Zena laat dan ook niet lang op zich wachten en er zullen er nog vele volgen voordat ik in Traversa ben. De volgende is de klim naar Barbarelo, een klim van 5 kilometer á 7-8%, soms even 10%. Daarna een klim van 5 km naar Loiano met een percentage van 4-7% en als hoogtepunt de klim naar de Passo della Raticosa (zie foto) op 986 meter. Die begint met een stijgingspercentage van 9-11% en vervolgt dan met 5-8% over een afstand van ca. 4 km.

Daarna zou ik vrij snel in Traversa moeten zijn bij het hotel/restaurant waar ik ga overnachten, maar toen ging het mis. Ik gebruik de navigatie op m'n iPhone om het hotel te vinden en die stuurt me met een prachtige afdaling van ca. 7 km naar de plaats Firenzuola ipv Traversa!?! Ik was al blij dat ik er was, want ik was aan het einde van m'n energie na de 150 km van vandaag. Stond ik daar midden in Firenzuola op de plaats waar het hotel zou moeten zijn, maar geen hotel te bekennen. Toen maar hulp gevraagd aan een groepje oudere Italianen die daar in de buurt op een bankje zaten. Die spraken niet één woord Engels en ik dus dan maar in m'n beste Italiaans, dat viel niet mee! Uiteindelijk het hotel nog een keer gebeld, maar de Engels sprekende dame was er nu niet en dat gesprek leidde ook nergens toe. Toen heb ik de telefoon aan de zeer behulpzame Italiaanse vrouw die bij me stond gegeven en aan haar is uitgelegd waar het hotel is. Zij vertelde me dat ik naar Traversa moest en nu in Firenzuola stond. Dit bleek 10 km verderop te zijn en dus ging ik weer verder. Nou, van die 10 km bleken er 8 km bergop te zijn met een stijgingspercentage van 13%!!! Dat zag ik op de bordjes langs de weg. Dit waren de langzaamste en zwaarste kilometers die ik ooit heb afgelegd op de fiets. Maar uiteindelijk na ruim vijf kwartier kwam ik aan op de plaats van bestemming en na een lekkere douche en een hele goede maaltijd was ik weer helemaal boven Jan!

Alleen helaas weer geen WiFi hier in de Apennijnen. Dus de foto's van gisteren en vandaag worden later toegevoegd aan het reisverslag.

Nu tijd om te gaan slapen, was een pittig dagje. Morgen nog zo'n 50 km naar Florence en de weersvoorspelling is goed! Heb er zin in!

  • 20 Juni 2016 - 12:27

    Albert Van Der Rijt:

    Jurgen wat schrijf je toch prachtige reisverslagen....ik fiets in mijn gedachten zo mee!!
    Succes en plezier richting Florence. De weersvoorspelling hier is...12 tot 15 uren regen!!

  • 20 Juni 2016 - 22:20

    Ine:

    Nou dan doe het morgen maar eens rustig aan. Wat heel leuk is om te doen is de toren van de Dom van Florence beklimmen. En dan zie je van boven waar je vandaan kwam fietsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Traversa

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 19616

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: