Dag 18 Montagnana - Ferrara - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 18 Montagnana - Ferrara - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 18 Montagnana - Ferrara

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

18 Juni 2016 | Italië, Ferrara

Afgelopen nacht lekker geslapen in m'n tentje in de tuin van het hostel. Heel net hostel met vriendelijke mensen, hele mooie, schone douches en wastafels, allemaal tiptop in orde. Nog even afscheid genomen van die Amerikaan met wie ik diverse goede gesprekken heb gehad over de geschiedenis van deze omgeving, zijn plannen om zich daar te vestigen en de taal te leren, over voetbal het EK, etc. Een hele prettige kerel met mooie plannen voor een nieuw leven in Italië.

Daarna vertrokken en de route gaat nog een keer dwars door Montagnana van stadspoort naar stadspoort. Vandaag en ook gistermiddag en avond was het erg rustig. Het blijkt dat Montagnana niet bekend is bij de buitenlandse toerist. Dit vanwege de grote toeristische trekpleisters in de nabije omgeving. Dus als je al een toerist tegen komt, is het vaak een Italiaanse. Maar wat een mooie oude middeleeuwse plaats, met de hele stadsmuur, torens en stadspoorten nog vrijwel helemaal intact.

Vandaag op de route zo'n beetje hetzelfde landschap als gisteren. Als ik om kijk zie ik in de verre verte nog vaag de uitlopers van de Alpen liggen. Onderweg kom ik regelmatig 'spookboerderijen' tegen, boerderijen of restanten daarvan in een zeer gehavende staat, eigenlijk vaak meer ruïnes (zie foto). Dit zijn waarschijnlijk overblijfselen van boeren die, in 1951 na de grote overstroming van de rivier de Po, zijn vertrokken uit dit gebied.

Tussen Masi en Badia Polesine gaat de route nog voor de allerlaatste keer over een brug over de Adige. Daarna gaat de route richting de rivier de Po. In Badia Polesine gestopt voor ontbijt. Erg leuk plaatsje! Vier broodjes gekocht bij een bakkertje voor maar €0,70 en lekker in het zonnetje op bankje aan een pleintje opgegeten. Daarna weer een heerlijke cappuccino op terrasje aan dat zelfde pleintje voor maar €1,30! Wat een geweldig land!

En zo kom ik vlak daarna in het plaatsje Lendinara, ook weer een erg leuke plaats met mooie promenades langs een kleine zijtak van de Adige. Dan wordt ik aangesproken door drie Italiaanse dames. Of ze mogen weten waar ik vandaan kom. Ollanda zeg ik terwijl ik net een foto maak. De dames vragen of ze een foto van mij mogen maken en dat mag natuurlijk, maar alleen als ik ook een foto van hun mag maken (zie foto). Ze zijn super enthousiast over dat ik uit Ollanda kom en helemaal door hun Italië en hun plaats naar Rome fiets. Zij spreken met z'n drieën vijf woorden Engels en ik ongeveer 10 woorden Italiaans, dus daar komen we wel uit. Daarna vragen ze of ik misschien ook de lokale bibliotheek wil zien. Natuurlijk zeg ik en de dames nemen mij mee. Onderweg vertel ik dat mijn vrouw in Nederland bij de bibliotheek in onze woonplaats werkt. Daar aangekomen wordt aan de mensen in de bibliotheek uitgelegd wie ik ben en een meneer die iets meer Engels spreekt, geeft mij onder begeleiding van de drie dames een rondleiding door de bibliotheek. Het blijkt dat de bibliotheek is gehuisvest in een palazzo uit de 15e eeuw (zie foto) een werkelijk prachtig gebouw met ook een prachtige tuin. Binnen de bibliotheek zijn ze ook bezig met het opzetten van een klein museum over de geschiedenis van Lendinara en omgeving (zie foto). Ook daar krijg ik een rondleiding en in gebrekkig Engels veel informatie over de geschiedenis van deze omgeving. In een bepaalde ruimte zijn een aantal mensen aan het vergaderen en blijkt dat de burgemeester daar bij zit. Er wordt uitgelegd wie ik ben en meteen staat de burgemeester op en komt mij een hand geven! Wat een super gastvrij ontvangst! Even later gaan we, nadat ik iedereen in de bibliotheek heb bedankt, weer naar buiten met de drie dames. Dan komt er een jongen aangelopen die ook met mij op de foto wil! We raken in gesprek met handen en voeten, want ook hij spreekt amper drie woorden Engels. Hij liep even weg uit een bootcamp training die hij gaf en vertelde dat hij 26 juni voor 2000 mensen in Rome een bootcamp training gaat geven. Ik probeer uit te leggen dat mijn zwagers ook bootcamp trainers zijn, maar dat komt niet echt aan. Dan vraagt hij of hij mag connecten met mij op Facebook en vraagt om mezelf op zijn telefoon op te zoeken. Dat idoe ik en meteen zoek ik ook de RAU pagina op Facebook op op zijn telefoon. Nu snapt hij wat ik probeerde uit te leggen. Dan wordt het tijd om verder te gaan en schud ik de hand van die jongen, kus de drie dames en zeg grazie miele tegen de burgemeester en fiets weer verder. Wat een aardige, enthousiaste mensen!

In Lendinara kom ik nog langs de mooie klokkentoren Torre dell'Orologio (zie foto's) en dan vervolg ik de route naar Valdentro met ook zo'n mooie promenade aan die kleine zijtak van de Adige en een prachtige kerktoren (zie foto's). Van daaruit gaat de route richting het plaatsje Fratta Polésine waar ik de mooie villa Grimani - Molin ora Avezzu'Pignatelli passeer (zie foto).

En zo kom ik, tijdens het laatste deel van de etappe van vandaag, uiteindelijk bij de grote rivier de Po (zie foto). Deze rivier heeft in het verleden voor grote problemen gezorgd. Door de grote hoeveelheden zand en slib die de rivier meeneemt uit de Alpen, is deze rivier in het verleden al vaak van koers verandert met alle gevolgen van dien. Dit is tot op de dag vandaag een zorgenkind voor deze streek, waarbij nog regelmatig dijken opgehoogd moeten worden om te zorgen dat er geen nieuwe overstromingen komen. Door de vele zandbanken is er geen beroepsvaart op de Po, hooguit af en toe een bootje met sportvissers.

Hoe zuidelijker ik kom hoe vriendelijker de mensen zijn. Er zijn veel mensen en ook kinderen die me groeten, zelfs vanuit auto's wordt er gezwaaid! Erg leuk!

En zo arriveer ik in Ferrara, waar ik weer op een camping zal overnachten. Maar net voor dat ik daar ben kom ik nog langs een boerderij met Frutti Vendita, fruitverkoop. Ik koop daar een oranje meloen en een halve kilo enorme grote en lekkere zoete kersen (zie foto's). Ik vraag of ze de meloen kan snijden zodat ik hem ter plekke kan opeten en dat kan natuurlijk. Een heerlijke lekkernij na een heerlijke zonnige dag op de fiets!

Op de camping zet ik m'n tentje op en raak in gesprek met m'n Duitse buurman die ook op de fiets een rondreis maakt door Italië richting München. Ik geef hem nog wat tips over de plaatsen die ik al gezien heb in de richting waar hij naar toe gaat, in het bijzonder over Montagnana. Dan komt ook de andere buurman aangelopen, een Nederlander. Hij is vervroegd met pensioen en reist al een aantal weken door Italië en gaat nu richting Verona waar ik net vandaan kom. Hij is al vaker op fietsvakantie geweest en vraagt of ik dit al eerder heb gedaan. Oh, zegt hij, dan hoor ik het al. Zo enthousiast als jij verteld over je ervaringen tot nu toe, dat ga jij nog vaker doen! En zo verteld hij dat hij ook al naar Santiago de Compostella is geweest, ook super mooi!

Ik heb m'n tentje intussen verplaatst, dichter naar waar zij staan onder de bomen uit, want onder de bomen stikt het van de muggen en m'n benen zitten al helemaal onder van die 10 minuten dat ik het tentje aan het opzetten was. Dan is het tijd om te gaan douchen, de was te doen en Ferrara te gaan bekijken. Met de fiets want de camping ligt zo'n drie tot vier km buiten het centrum.

In Ferrara is het een gekkenhuis en een drukte van jewelste! Er is een festival gaande in het oude centrum waarbij veel mensen verkleed zijn en er veel muziek is en braderieën in de belangrijkste straten te vinden zijn. Uiteindelijk, ondanks de drukte toch nog een aantal foto's kunnen maken en toen gaan eten en weer terug naar de camping.

Vanavond de planning voor morgen maken. Morgen start ik alweer in het derde en laatste deel van de Reitsma route naar Rome. Maar nog heel wat kilometers nog af te leggen en veel mooie dingen te gaan zien en beleven. Op naar Firenze!

  • 19 Juni 2016 - 10:27

    Monique:

    hallo Jurgen,

    het is haast jammer dat het er bijna opzit, ik lees je verslagen elke dag en kijk ernaar uit om ze te lezen.
    wat fijn dat het droog weer is, dat fietst toch fijner denk ik.
    en leuk dat de mensen zo op jouw reageren, wel gek denk ik maar ook wel fijn.
    ga vooral door met schrijven want er is echt een schrijver in jouw verstopt geweest en geniet vooral van de nog te maken kilometers en bij alles wat je ziet en hoort.
    groetjes Monique

  • 19 Juni 2016 - 14:34

    Sandra:

    Leuk leuk, weer even je verhalen gelezen en de mooie foto's bekeken.
    Geniet ervan. Groetjes uit portugal

  • 20 Juni 2016 - 09:28

    Jan En Joke Klok Uit Veenendaal:

    Hallo Jürgen,
    Heel leuk je verhalen te lezen, zo enthousiast als jij schrijft zo hebben we je ook ontmoet onderweg wij opweg naar Affing en jij........We hebben wel ruim een half uur met elkaar staan kletsen en wat leuk dat je dan een Nederlander uit Uden tegenkomt die de tijd ook neemt om een praatje te maken. Bij de camping in Affing aangekomen kregen wij na een tijdje een buurman.Deze ook op de fiets deed een "ritje" van 1 week door Duitsland samen hebben we aan de picknicktafel gezeten gegeten en een wijntje gedronken.Er zat nog wijn in de thermoskan

  • 20 Juni 2016 - 09:32

    Jan En Joke Klok Uit Veenendaal:

    Hallo Jürgen,

    Ben ik nog weer even,drukte per ongeluk al op plaatsen.
    Maar Jan en ik wensen je nog een fijne reis, geniet van de mooie momenten en kom heelhuids weer thuis.
    Het was een genoegen om je te ontmoeten.
    Hartelijke groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Ferrara

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 19641

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: