Dag 15 Rovereto - Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 15 Rovereto - Verona - Reisverslag uit Verona, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 15 Rovereto - Verona

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

15 Juni 2016 | Italië, Verona

Vandaag ben ik in Verona! Ik ben hier gisteren 15 juni al aangekomen en de weersvoorspelling is redelijk, dus ik neem de gok en ga op een camping net buiten het oude stadsgedeelte, aan de andere oever van de rivier de Adige, overnachten. Als het enigszins droog blijft, zal ik ook een extra dag blijven om uit te rusten en ook nog eens goed te gaan eten. Na vijftien dagen onafgebroken fietsen en totaal ruim 1500 kilometer te hebben afgelegd, is Verona een mooie plaats voor rust, herstel en goed eten om de kilo's die er af vliegen weer bij te eten. Ik eet enorm goed, gezond en veel, maar het is met al dat fietsen bijna niet bij te houden.

Gisterenmorgen vertrok ik vrij laat uit Rovereto. Dat kwam omdat ik s'ochtends nog eerst de stad in moest om m'n telefoonbundel op te waarderen. Ik heb zo'n bundel waarbij je niet meer kunt bellen, sms-en (wie doet dat nog?) of mobiel internetten wanneer je bundel op is. En ik had het dus niet goed in de gaten gehouden, waardoor ik niets meer kon. Je hebt dan WiFi nodig en dat was het probleem, bij het hostel waar ik verbleef werkte dat heel omslachtig en moest je aanmelden via internet voordat je connectie kunt maken met een heel beperkte WiFi. Dus ik s'ochtends de stad in om een café te vinden waar ik een cappuccino kon drinken en van hun free WiFi gebruik kon maken om m'n bundel op te waarderen en tevens m'n reisblog bij te werken. Leek simpel, maar niet in Rovereto! Na heel lang zoeken, vragen, nog verder zoeken kwam ik eindelijk een Italiaan tegen die een goed adres wist. Daar een heerlijke cappuccino gedronken en m'n reisverslag van de vorige dag bijgewerkt en alle foto's geüpload en supersnel!

Daardoor wel pas na 10u op pad. Via Mori op weg naar Torbole aan Lago di Garda! De hoofdroute gaat niet langs het meer, maar volgt vanuit Mori de rivier de Adige richting Verona. Ik heb dus gekozen om de alternatieve route langs Lago di Garda te volgen. Onderweg naar Torbole nog wel een paar korte, maar pittige klimmetjes variërend van 8-10% en het weer was prima, het klaarde steeds meer op! Als laatste het klimmetje naar Passo S. Giovanni en toen een mooie afdaling van 1.6 km á 9-11% naar Torbole! In het laatste stukje van die afdaling kom je de bocht om en dan BAM! ligt daar ineens dat geweldige Lago di Garda! Wat een prachtig plaatje is dat (zie foto)! Dat kun je eigenlijk niet vastleggen op een foto, dat moet je in het echt zien.

In Torbole zal ik de veerboot naar Malcesine nemen omdat het eerste gedeelte van de route langs het meer een aantal lange, donkere en dus voor fietsers gevaarlijke tunnels bevat. Daarmee omzeil ik dan het eerste kwart van het meer en vanaf Malcesine zal ik dan langs het meer verder fietsen tot aan Bardolino van waaruit ik Lago di Garda ga verlaten om richting Verona te fietsen.

In Torbole aan het meer maak ik nog een paar foto's en ga dan kijken waar ik moet zijn voor de veerboot. Dat blijkt vlakbij en de veerboot komt net aanvaren! Ik zou eigenlijk nog een hele goede cappuccino gaan drinken bij Mecki's, een tentje aangeraden door Ciao fietsvriend Etienne, maar ik wist op dat moment nog niet hoe vaak zo'n veerdienst vaart en dacht laat ik maar meteen opstappen. Dat is dus helaas niet gelukt Etienne. De mensen van de veerboot zijn zo vriendelijk om even op mij te wachten en een paar minuten later zijn we onderweg.

De bootreis van Torbole gaat via het plaatsje Limone sul Garda aan de westzijde van het meer en duurt ca. 50 minuten. Het waait stevig op de boot en is op het dek dus behoorlijk fris en ik gebruik de tijd om binnen van het uitzicht te genieten en flink fruit te eten om weer een beetje bij te tanken. Het weer is intussen prachtig en dat levert mooie plaatjes op als we een tussenstop maken in Limone sul Garda (zie foto).

Na ca. 50 minuten meren we aan in Malcesine, wat een prachtig plaatsje is met een prachtig kasteel (zie foto's). Het is er prachtig weer, gezellig druk en daar geniet ik even van de zon met m'n voeten in het heerlijke koele water. Daarna vervolg ik de route langs het meer en ik bedoel dan ook direct langs het meer, over wandel/fietspaden wat ook weer prachtige plaatsjes oplevert (zie foto's).

Het eerste gedeelte van de route is verreweg het mooist en hoe verder je zuidelijk gaat, hoe lager de bergen worden en het is duidelijk dat je de Alpen nu echt helemaal gaat verlaten. De route direct langs het meer wordt ook steeds minder mooi en ik besluit dan ook om de normale weg te gaan volgen, want anders duurt die laatste 30 km langs het meer wel heel erg lang.

Onderweg pauzeer ik nog een keer om wat te eten bij een mooi uitzicht op het meer. Ik check het weerbericht nog een keer en besluit dan om de gok te gaan wagen en naar Verona te gaan om daar op de camping te gaan overnachten. Het weer wordt intussen al minder, maar de kans op regen is morgen klein. Na een laatste klim naar het plaatsje Garda met net voor dit plaatsje een prachtig uitzicht (zie foto) kom ik vlak daarna aan in Bardolino met net voor het plaatsje een mooi strandje onder de bomen (zie foto).

Vanuit Bardolino verlaat ik het meer en rijd ik richting Verona. Aangekomen in Verona wacht mij nog een hele pittige klim naar de camping net buiten het oude stadsgedeelte aan de andere oever van de Adige. Op de camping heb je dan ook een mooi uitzicht op Verona en de rivier de Adige met al z'n bruggen naar het oude stadsgedeelte (zie foto's).

Ik kies een plaats boven op de camping direct bij de receptie en de ingang, want alle andere vrije plaatsen liggen op lager gelegen delen en het daalt daar af met hellingen van 14-18%! Ik kom naast een jongen uit Oostenrijk te staan. Al snel raken we aan de praat en hij blijkt al zeven weken (!) onderweg te zijn met de motor door Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. Hij is pas 18 en heeft net drie maanden z'n motorrijbewijs! Hij spreekt vloeiend Engels en Duits, dus dat kletst lekker weg. De volgende dag komt zijn vriendin, een studente die hij sinds een half jaar kent, over met het vliegtuig en dan verblijven ze samen nog tot zondag in een hotelletje in de binnenstad. Daarna gaat hij op de motor naar Sardinië waar z'n ouders een tweede huis hebben om nog een weekje op bezoek te gaan bij zijn ouders voordat hij naar huis gaat om in september aan een studie bouwkunde te gaan beginnen. Hij zit nu net tussen z'n diensttijd van zes maanden en z'n volgende studie in.

Nadat ik m'n tentje heb opgezet, een heerlijke douche en toen Verona in gegaan. Vanuit de camping kun je via een groot aantal trappen heel snel afdalen naar Ponte Pietra, de oude wandelbrug over de Adige naar de oude binnenstad (zie foto). Na in de stad gegeten te hebben en nog een aantal bezienswaardigheden bekeken te hebben (zie foto's), keer ik moe maar voldaan terug naar de camping om voor het eerst in m'n tentje te gaan slapen. Het was gisterenavond erg warm en dus zonder slaapzak gaan slapen, maar later in de nacht wordt ik wakker van de kou. Het is gelukkig nog steeds droog, maar flink afgekoeld. Dus toch naar m'n slaapzak uitgepakt en toen weer verder gaan slapen.

Vanmorgen toch redelijk bijtijds wakker. Het was s'ochtends vroeg al weer een stuk warmer en heb toen meteen de tent opengemaakt. Ik hoefde nergens naar toe vandaag, immers bij goed weer zou ik een extra dag in Verona blijven. Ik keek naar buiten en het was zwaar bewolkt maar droog en het leek er niet op dat het zou gaan regenen. Arthur, mijn buurman was ook al wakker en we besloten, bij wijze van afsluiting van zijn reis en laatste dag in een tent, samen te gaan ontbijten in de stad. Zijn ouders zouden zijn reis betalen, maar met een budget voor eten, drinken en overnachten van €30,- per dag! Hij heeft dus alle dagen in een tentje op een camping overnacht, weer of geen weer! Op één dag na, toen alles zo nat was dat hij een zimmer frei heeft geboekt, respect! Daarna ging hij z'n tent afbreken en alles weer inpakken om in te checken bij het hotel waar hij met z'n vriendin de komende dagen zou verblijven. We hebben hele gesprekken gehad en ik vind het ongelofelijk hoe een jongen van 18 al zoveel weet over het leven! Uiteindelijk afscheid genomen om terug te gaan naar de stad om in een café met een goede WiFi verbinding dit reisverslag te schrijven en foto's te uploaden. De WiFi op de camping is nl. zo traag dat het bijna onmogelijk is om foto's te uploaden.

Vanavond plannen maken voor morgen. Dus waar ik morgen precies naar toe ga en waar ik ga overnachten, weet ik nog niet. Ik hoop wel dat het weer goed blijft zodat ik weer op een camping kan overnachten. Daar ontmoet je toch sneller mensen met een verhaal, dat is vandaag en gisteren wel weer gebleken. Ik zal Arthur dan ook niet snel vergeten.

  • 16 Juni 2016 - 19:30

    Albert Van Der Rijt:

    Jurgen wat schrijf je toch schitterende reisverslagen. En die foto's zijn ook prachtig. Ik moet toch echt op vakantie naar het Lago di Garda en dan naar Bardolino!1 Prachtige naam.
    Nog een goede reis...sterkte en KEI veel plezier.

  • 16 Juni 2016 - 20:12

    Mark:

    Mooi dat je leuke mensen ontmoet.
    Die jonge is waarschijnlijk volwassenen voor zijn leeftijd en jij jong.

  • 16 Juni 2016 - 20:34

    PaulC:

    hoi Jurgen, fijn om fotokes te zien met blauwe lucht en te lezen/horen dat het je goed gaat. Zelfs in de tent. Verona is leuk. Kom je niet veel te vroeg aan in Rome ? (anders de Paus ff laten weten..)
    Wij fietsen zaterdag de 13 heuvelen tocht vanuit Ravenstein. Hopelijk droog want het regent hier veel.
    Groetjes en veul Suc6 met je vervolg. Blijf vooral schrijven en fotokes plaatsen. Kei leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 19641

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: