Dag 14 Bolzano - Rovereto - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 14 Bolzano - Rovereto - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 14 Bolzano - Rovereto

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

14 Juni 2016 | Italië, Rovereto

Vandaag vervolg ik de route langs de rivier de Etsch/Adige richting Trento en dan door naar Rovereto waar ik blijf overnachten. Vanaf het plaatsje Salurn, net voor Trento, verlaat je dan het Duitse taalgebied en de plaatsen daarna hebben ook al een wat meer Italiaans karakter. Met Duits kan ik me dan waarschijnlijk niet meer redden, dus nog even de belangrijkste Italiaanse woorden/zinnen in m'n geheugen prenten.

Het is vanochtend zwaar bewolkt maar de wegen zijn nog niet helemaal droog van de regen die vroeg in de ochtend nog is gevallen. De temperatuur is met zo'n 15 graden prima! Vanuit het centrum van Bolzano moet ik eerst weer een stuk westelijk om daar de route weer op te kunnen pakken. Dat betekend eerst een kilometer of vijf door druk verkeer in Bolzano en net buiten Bolzano kom ik dan nog een mooi ruïne van een oud kasteel tegen (zie foto).

Als ik dan de route weer opgepakt heb, kan ik meteen een kilometer of vijf flink gaan klimmen (5%) op een mooi fietspad, waarbij je in now time naar hogere gelegen delen gaat, met daarna dan een mooi uitzicht op de omgeving met de appelboom- en wijngaarden (zie foto). En dan gaat het weer mis met de route. Diverse keren klopt er werkelijk helmaal niets van of ik doe iets verkeerd, maar met wat zoeken via m'n iPhone lukt het uiteindelijk toch om iig de goede richting in te rijden.

Ik kom dan uiteindelijk op een hele andere manier dan volgens de route bij de Kalterer See/Lago di Caldaro uit, dwars door schitterende wijnvelden die rond dit meer liggen. Wat een prachtige omgeving is dit zeg (zie foto's)! Ik ben dan ook niet de enige die daar fietst, er zijn veel (wat oudere) mensen die rond het meer tussen de wijnvelden door fietsen. Je ziet hier trouwens ook veel elektrische fietsen, soms ook gehuurde en daarmee kan iedereen hier lekker gaan fietsen, ongeacht leeftijd of fitheid. Want het blijft hier regelmatig flink op en neer gaan qua hoogte.

Nou, tot zo ver het mooie gedeelte van de reis van vandaag. De resterende dag blijft de route de rivier de Adige volgen, maar dit is dan over een redelijk hoge dijk zonder enige beschutting dus vol in de wind. En die wind is er vandaag en ik heb hem volle bak tegen. Normaal zal dan het uitzicht op de indrukwekkende rotspartijen aan beide zijden, van het hier steeds smaller worden dal, nog indruk maken waar je dan van kan genieten. Maar vandaag is alles grauw en hangt het allemaal behoorlijk in de laag hangende wolken.

Tussendoor vlak voorbij het plaatsje Salurn, waar ik het Duits taalgebied verlaat, ga ik dan lunchen want onderweg is er niets te eten te koop. Bij verschillende plaatje gestopt, maar of ze hadden niets, of het was gesloten van 12.15-15.00u!?! Dus geen fruit en geen verse broodjes van een bäckerei. Op het moment dat ik daar ga zitten begint het net te regenen. Onderweg al wel wat spatjes gehad, maar nu echt even een bui. Na een werkelijk heerlijke maaltijdsalade met daarna een dito cappuccino en dus niet 'mit zahne' kan ik er weer tegen. Nog 20 km naar Trento waar ik het oude stadsgedeelte wil gaan bekijken.

Na 75 kilometer eindelijk in Trento aangekomen, blijkt het oude stadsgedeelte helemaal niet zo groot te zijn. De belangrijkste bezienswaardigheden bevinden zich op en om het Piazza Duomo met het Duomo zelf, daarnaast het Palazzo Pretoria, de barokke Neptunusfontein en de Rella-huizen met hun fraaie frescoseries (zie foto's). Ik denk dan snel ook wel even een flinke berg fruit te kunnen gaan scoren, maar dat valt tegen. Na enige omzwervingen ga ik het dan maar in m'n beste Italiaans vragen. Blijkt dat je dan toch echt ver buiten het oude stadsgedeelte moet zijn. Gelukkig ben ik met de fiets en vind ik enkele kilometers verderop zelfs een biologische winkel! Flink fruit ingeslagen en terug naar Piazza Duomo om een gedeelte daar op een bankje op te eten.

Dan ben ik klaar voor de laatste ruim 25 kilometer en fiets ik weer verder. Buiten Trento gaat de route weer verder over die mooie dijk, waar je zo lekker vol in de (tegen)wind kan fietsen en ik zie dat het in de verte regent. En ja hoor, we sluiten de dag vandaag weer in stijl af, volle bak wind tegen en volle bak in de regen. Gelukkig zijn de laatste 5-10 kilometer wat meer beschut en zo kom ik als een verzopen kater aan bij het hostel waar ik ga overnachten.

Eigenlijk zou ik ook nog, 7 kilometer ten noord-oosten van Rovereto, het imposante Castel Beseno gaan bekijken, maar compleet doorweekt en met die regen heb ik die toch maar even overgeslagen om naar het hostel te gaan voor een warme douche.

S'avonds nog het oude stadsgedeelte van Rovereto nog bekeken en een paar mooie foto's gemaakt. Daarna ongelofelijk goed en lekker gegeten bij een echt lokaal Italiaans restaurant. Ik kreeg die tip van een jongen en meisje bij een gelateria. De naam Bar Christian doet anders vermoeden, maar het eten was geweldig, veruit het beste tot nu toe! Een heerlijke pasta met een enorme salade gegeten. Het was binnen gezellig druk en het leek wel een kippenhok met al die ratelende Italianen, geweldig.

Morgen op naar Lago di Garda! De weersvoorspelling voor morgen is goed met behoorlijk wat zon, dus ik heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rovereto

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 19632

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: