Dag 10 Winzhofen - Garmisch-Partenkirchen - Reisverslag uit Garmisch-Partenkirchen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 10 Winzhofen - Garmisch-Partenkirchen - Reisverslag uit Garmisch-Partenkirchen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 10 Winzhofen - Garmisch-Partenkirchen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

10 Juni 2016 | Duitsland, Garmisch-Partenkirchen

Vanmorgen werd ik wakker van de zon die naar binnen scheen, YES! Het was strak blauw en de temperatuur was een stuk hoger dan ze voorspeld hadden. Het zou s'ochtends beginnen met 10 gr en niet warmer dan 20 gr worden, maar het begon al met 17 graden en de temperatuur liep al snel op tot 25-28 graden met een lekker koel briesje. Super weer dus!

Vandaag een korte rit van ca. 60 km naar Garmisch-Partenkirchen. Daarmee zit deel 1 er dan al weer op en ga ik Duitsland verlaten om via de Oostenrijkse Alpen mijn reis richting Italië te gaan vervolgen.

Ik vertrok in Winzhofen en na ongeveer vijf kilometer was ik al in Weilheim in Oberbayern. Wat een geweldige, levendige plaats! In het centrum heb je de Marienplatz met zijn veelkleurige gevels en aan dit plein staat ook de Stadtpfarrkirche (zie foto's). Er was vandaag tevens een markt op de Marienplatz en op en rond de markt was het een gezellige sfeer met goed gevulde terrassen. Het leek wel alsof de vakantie hier al begonnen is. Op de markt meteen maar een paar kilo vers fruit ingekocht.

Net voorbij Weilheim in Oberbayern zie ik de Alpen langzaam in zicht komen (zie foto). Het is nog een beetje heiig, maar ik zie ze toch duidelijk liggen in de verte. Het is opvallend hoe veel het landschap verschilt met gisteren, ik fiets nu al echt door een Alpen landschap en heb het idee dat ik al in Oostenrijk ben, werkelijk prachtig! Ik zie ook diverse keren herten lopen, maar ze zijn te ver weg om een foto van te maken met m'n iPhone. Net voorbij het plaatsje Egenried kom ik een moeder hert tegen met twee jongen en dat zo'n beetje 100 meter van de weg vandaan! Maar voordat ik het kan vastleggen, lopen ze het bos al in. Hoe vet is dit?!? Even later zie ik de Alpen ook steeds duidelijker liggen in de verte en nu ook duidelijk met besneeuwde toppen (zie foto)!

Verderop fiets ik langs de Riegsee, een prachtig meertje in dit fantastische Alpen landschap. En de besneeuwde Alpen komen steeds dichterbij (zie foto's)! Tijdens de afdaling naar de Riegsee, kom ik er achter dat het remblokje van m'n achterremschijf compleet op is! Ik hoor ijzer op ijzer als ik m'n achterrem gebruik. Beide remblokken zijn vervangen voordat ik op reis ging, maar met al die regen en vooral modder van de eerste week slijt het dus enorm hard. Dat wordt dus alleen de voorrem gebruiken en in Garmisch-Partenkirchen een fietsenmaker zoeken.

En toen zag ik op een bepaald klimmetje weer twee fietsreizigers voor me fietsen en ja hoor, het waren die Belgen weer! Ze hadden net daarvoor gezwommen in de Riegsee en intussen weet ik ook eindelijk hun namen, tenminste die Franstalige heet Patrick en die Nederlandstalige als ik het goed heb onthouden Renaat. Ach, we zullen elkaar nog wel een keer tegenkomen de komende dagen, dan kan ik het nog een keer vragen. Heb nu ook m'n reisblog gegeven, dus misschien krijg ik nog wel een correctie op zijn naam als reactie opneemt reisblog. Al kletsende met deze twee Belgen kwam ik er achter dat de Nederlandstalige ook Frans spreekt en de Franstalige een beetje Nederlands, maar onderling praten ze Engels! Dat betekende dat ik ook kon kletsen met die Franstalige Belg, want in het Frans kom ik niet zo ver.

Vlak daarna fiets ik door het plaatsje Murnau am Staffelsee. Het meer zie je niet vanuit deze plaats en ik ben er ook niet speciaal naar toe gefietst. Maar dit plaatsje is vergelijkbaar met Weilheim in Oberbayern waar ik ook al zo enthousiast over was. Ik fiets door de hoofdstraat (Obermarkt und Untermarkt) die er ook zeer fraai uit ziet met z'n versierde gevels in diverse vrolijke kleuren (zie foto's). Ook hier zijn de terrassen goed bezet en hangt er een heerlijke zomerse, gemoedelijke sfeer.

En zo fiets ik enige tijd later in de buurt van Farchant, het laatste plaatsje voor Garmisch-Partenkirchen. Ik kan de besneeuwde Alpen nu bijna aanraken, zo dichtbij zijn ze (zie foto). Als ik die sneeuw zie, ben ik benieuwd of ik de komende dagen nog tussen de sneeuw zal fietsen wanneer ik de Alpen over ga. Zal het binnenkort weten!

En zo ben ik al voor 14.30u in Garmisch-Partenkirchen bij het hostel waar ik ga overnachten. Eerst naar de fietsenmaker gegaan om een nieuw remblokje te laten monteren en ik wilde eigenlijk ook een kapotte spaak in m'n achterwiel laten vervangen en een klein slag uit m'n wiel laten halen, maar daar hadden ze vandaag echt geen tijd voor. Die spaak ging al op dag 3 kapot en het achterwiel heeft het al die tijd volgehouden en zal dat nu ook nog even moeten doen. Dit had, vanwege de drukte bij die fietsenmaker, nogal even geduurd en daardoor was het te laat om nog met de tandradbaan naar de hoogste berg van Duitsland (2962 meter), de Zugspitze, te gaan. Jammer maar helaas en morgen slaat het weer om en komt er weer regen en zal het dus ook niet gaan gebeuren.

Daarna gaan douchen en toen snel naar de Partnachklamm gefietst. Het riviertje de Partnach heeft hier een tot 80 meter diepe, maar soms maar 1 meter brede kloof in het gesteente uitgeslepen. Boven het woeste water (en dat maakte me toch een herrie!) is, soms door donkere tunnels, een wandelpad in de rotsen uitgehakt terwijl her en der watervallen zich naar beneden storten (zie foto's). Aan het einde van de kloof heb ik ook nog een bergwandeling gemaakt door bossen en alpenweiden met een prachtig uitzicht op de besneeuwde Alpen in de omgeving. Ook dit was weer fantastisch!

Van al die inspanningen had ik stevige trek gekregen en heb ik m'n fiets dus terug gebracht naar het hostel en ben toen in het centrum van Partenkirchen gaan eten. Ja, want de twee dorpen Garmisch en Partenkirchen werden in 1936 op bevel van Hitler samengevoegd tot één gemeente vanwege de Olympische Winterspelen die hier het jaar daarop zouden plaatsvinden. Ondanks dat is er nog steeds sprake van twee aparte gemeenschappen. Daarbij is Garmisch het meest modern en chic, maar heeft Partenkirchen veel meer sfeer en uitstraling met al z'n rijk beschilderde gevels (zie foto's).

Dan was daar natuurlijk ook de openingswedstrijd van het EK tussen Frankrijk en Roemenië die je op tientallen plaatsen in het centrum kon volgen, buiten of binnen. Buiten op diverse plaatsen op giga schermen. Dat heb ik op verschillende plaatsen gedaan en daarna was het tijd om terug naar het hostel te gaan.

Morgen staat de eerste etappe van deel 2 op het programma met nodige klimwerk waarbij al snel de grens met Oostenrijk gepasseerd zal worden. Ik wacht nog even tot morgenvroeg af om te kijken hoe het weer is voordat ik definitief bepaal wat ik ga doen.


  • 11 Juni 2016 - 12:51

    Gabri:

    Prachtig verhaal weer! Paul was net hier op de koffie en die zei dat je reisverslaggever moet worden!

  • 11 Juni 2016 - 13:03

    Emy:

    Mee eens paul!
    Waar kan ik zien op hoeveel km je bent?

  • 11 Juni 2016 - 14:04

    Pap En Mam.:

    Ha die Jurgen,
    We hadden je graag beter weer willen sturen maar helaas lukt dat niet.
    We genieten van je foto's en je mooie verslagen die je schrijft net of we er zelf bij zijn.
    En de leuke mensen waar je mee kunt praten onderweg is ook fijn om te horen.
    Morgen succes in oostenrijk dan kun je klimmen denk ik, hopenlijk daar beter weer.
    Groet en dikke knuffel van Pap en Mam.

  • 11 Juni 2016 - 18:52

    Marco:

    Hoi Jurgen, mooie foto's en volgens mij een mooi stuk van je tocht. Aan de andere kant van de Alpen schijnt de zon. Lekker twee dagen klimmen voor de boeg?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Garmisch-Partenkirchen

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 19623

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: