Dag 8 Ellwangen - Augsburg - Reisverslag uit Augsburg-Lechviertel, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 8 Ellwangen - Augsburg - Reisverslag uit Augsburg-Lechviertel, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 8 Ellwangen - Augsburg

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

08 Juni 2016 | Duitsland, Augsburg-Lechviertel

Vandaag weer een flink eind gefietst, 126 km om precies te zijn. Heb vanmorgen toch maar besloten om twee etappes uit het Reitsma routeboekje op één dag te fietsen. Dus ipv te overnachten in Dillingen an der Donau, zoals ik gisterenavond in het reisverslag meldde, ben ik doorgefietst naar Augsburg. Dat is nl. een veel leukere en grotere plaats om te overnachten en s'avonds nog rond te gaan kijken.

Het was na twee dagen mooi weer met heel veel zon weer eens een kletsnatte dag. Het regende niet zo hard dat het regenjack aan moest, maar het heeft wel zo'n beetje de hele dag geregend. Een paar keer moeten stoppen omdat het dan echt begon te regenen, zoals bijv. in Dillingen an der Donau waar ik toen maar even een lekkere SegaFredo cappuccino ben gaan drinken. Heb in Duitsland al een aantal goede cappuccino's gedronken en met SegaFredo weet je dat het goed is. Tijdens de andere flinke regenbui heb ik onder een boom in de middle of nowhere geschuild en toen maar lekker een paar verse broodjes en wat fruit naar binnen gewerkt, want die beenspieren lopen tenslotte niet alleen op water.

Vanmorgen afscheid genomen van het echtpaar van het Gästehaus waar ik afgelopen nacht verbleef. Maar niet voordat ik nog een klein ontbijt had gegeten die de eigenaresse voor mij had klaar gemaakt. Zij vond het nl. niet kunnen dat ik zonder ontbijt ging fietsen. Ik vertelde haar dat ik eigenlijk altijd eerst een stuk ga fietsen en dan onderweg ga eten. Maar ze wilde er niets van weten en stond er gisterenavond op dat ze een ontbijt voor me zou maken. Het was een erg zorgzame, lieve vrouw. Na het ontbijt, waar ik niet voor mocht betalen, heb ik afscheid genomen en ging ik op weg naar Augsburg.

De eerste 17 km van de route van vandaag gingen licht omhoog door het dal van het riviertje de Jagst, bijna tot aan de oorsprong van het riviertje. Onderweg fietste ik twee vakantiefietsers voorbij die er behoorlijk Hollands uitzagen. Dus ik ging naast de achterste fietsen en vroeg waar ze vandaan kwamen, maar die keek mij vragend aan en de voorste antwoordde: uit België. En toen zei die achterste in gebrekkig Nederlands, ik ben een Franstalige Belg dus je kan beter met hem gaan kletsen. Ze bleken uit Hasselt te komen en één dag eerder te zijn vertrokken dan ik. Ze volgde ook de nieuwe Reitsma route naar Rome en hadden vorig jaar de Benjaminse route naar Rome gefietst. Zij planden echt helemaal niets en fietsten totdat ze geen zin meer hadden en gingen dan vaak wild kamperen, petje af en dat met zo'n weer. Het leek wel alsof hun fietsen veel minder bepakt waren. Ik kan dus blijkbaar toch echt nog wel wat kilo's aan spullen kwijt van die 45 kg die mijn reisfiets met volle bepakking nu weegt. Maar ja al doende leert men, waarschijnlijk neem ik een volgende keer ook veel minder mee. Ik heb dus een tijdje al kletsend met hun mee gefietst en zij hadden dan wel weer gps navigatie, dus hoefde ik even niet zelf op te letten.

Na het plaatsje Lauchheim kwam er een klim van 2,6 km á 4-7%. Daar heb ik afscheid genomen van die Belgen, want die fietsten niet helemaal mijn tempo zeker niet klimmend. Tijdens de klim kon je genieten van het uitzicht op Schloss Kapfenburg (zie foto). Hierin is tegenwoordig een gerenommeerde muziekschool gevestigd.

Boven aan gekomen fiets je dan verder door het Härtsfeld, een hoogvlakte in het uiterste noordoosten van de Schwäbisch Alb. Het Härtsfeld blijkt een heuvelachtige hoogvlakte te zijn met wat weilanden, maar vooral ook veel donkere sparrenbossen.

Onderweg naar Neresheim, fietste ik een man en vrouw op een tandem voorbij. Ze bleken uit Den Bosch te komen! Compleet met regencapes aan, aangezien het op dat moment al lekker regende. Ze vertelde dat ze ook al veel regen hadden gehad en dat hun hoesje waar het Reitsma routeboekje in zat lek bleek en dus een gedeelte van het boekje onleesbaar was geworden. Zij hebben ook geen gps navigatie en hebben toen dus maar van dorp naar dorp gefietst mbv de lokale fiets bordjes die er regelmatig wel staan. Zij hadden hun volgende overnachting in Dillingen an der Donau geboekt en op een gegeven moment heb ik ze succes gewenst met de fietsreis en ben ik weer op m'n eigen tempo door gefietst.

In Neresheim aangekomen ben ik even van de route afgeweken om naar de grote Abtij Neresheim te fietsen die boven op een heuvel tegen het dorp aan ligt. Ik koos voor het wandelpad ipv de weg waarover de auto's naar de abdij rijden en dat was achteraf misschien niet het beste idee. Dat was nl. een klim van 900 meter á 14%! Maar goed, wel de moeite waard (zie foto's). Jammer genoeg was de Klostergutladen, waar je terecht kunt voor allerlei producten van het klooster zoals: kloosterbrood, honing, worst, eieren, zuivel en appelsap, alleen geopend op di, do, vr en za en laat het nu net woensdag zijn. Jammer maar helaas. Na een aantal foto's te hebben geschoten ben ik in volle vaart over hetzelfde wandelpad naar beneden gestort en heb de route weer vervolgd.

In de buurt van Disschingen kwam ik nog een mooi meertje tegen met een strandje erbij, de Härtsfeldsee. Het leek er op dat je hier ook kunt zwemmen, maar met zo'n weer als vandaag was er niemand, alleen een zwaan met haar jongen (zie foto). Vanwege wegwerkzaamheden raakte ik bij Disschingen de route kwijt, maar kwam ik dan wel weer langs het Schloss Taxis (zie foto's). Een geluk bij een ongeluk! Normaal had ik hiervoor van de route af moeten wijken en dan moet je meestal dus zelf maar uitzoeken hoe je er moet komen.

En wie kwam ik tussen Disschingen en Dillingen an der Donau weer tegen? Het echtpaar op de tandem uit den Bosch. Door mijn extra uitstapje naar de abdij in Neresheim, hadden ze mij weer ingehaald en kwam ik ze nog een keer tegen. Ze waren zo goed opgeschoten, dat ze besloten om vanuit Dillingen an der Donau de trein naar Augsburg te nemen om die stad vandaag alvast te gaan bekijken. Ze hadden tenslotte al een overnachting geboekt in Dillingen an der Donau. Ze zouden dan s'avonds weer terug gaan naar D. an der Donau en dan morgen weer verder fietsen richting Augsburg, maar dan gewoon de route om de stad heen.

En zo arriveerde ik even later alweer in Dillingen an der Donau. Een leuk plaatsje waarvan de Altstadt eigenlijk voornamelijk één hoofdstraat is, de Königstrasse, waar alle bezienswaardigheden te zien zijn. Deze straat rijd je in door een prachtige stadspoort (zie foto), die je toegang geeft tot de Altstadt. Het grote Schloss, het pareltje van de Altstadt stond compleet in de steigers en vanwege de flinke regen heb ik even vlug een aantal leuke bezienswaardigheden op de foto gezet zonder precies te weten wat het allemaal is. Daarna dus een heerlijke SegaFredo cappuccino gedronken bij een Italiaan tot het ergste van de regenbui voorbij was.

De tweede etappe van Dillingen an der Donau naar Augsburg, steekt eerst het brede, vlakke dal van de Donau over en dan volgen een paar steile klimmetjes in het Naturpark Augsburg-Westliche Wälder. Je rijdt dan ook voornamelijk door bossen en af en toe zijn er ook weilanden te zien. In de tweede helft van etappe, volgt de route 17 km lang een fietspad naast de voormalige spoorlijn Welden - Augsburg die van 1903 tot 1986 in bedrijf was. In deze tweede etappe van vandaag, heb ik geen foto's meer gemaakt omdat er geen hele bijzondere zaken waren om te fotograferen en omdat het onophoudelijk bleef regenen. Vlak voor Augsburg nog geschuild voor de regen onder een viaduct, maar ik stond daar vol in de wind wat er voor zorgde dat ik het voor het eerst deze reis koud kreeg. Dus toch maar weer verder gefietst, nog 15 km tot aan de tourist-information waar ik hulp zou gaan vragen om een slaapplaats te vinden voor een redelijke prijs.

En zo fietste ik het Rathausplatz op, waar het kantoor van de tourist-information is en hoor ik daar iemand roepen joehoe! Ik kijk om en wie zie ik daar aan komen lopen? Het tandemstel uit Den Bosch! Wat toevallig! Ik zei we zien elkaar dan nog wel vanavond in het centrum en ging snel naar de tourist-information voordat ze dicht zouden gaan. Uiteindelijk na vele telefoontjes door de dame van de tourist-information, een slaapplaats gevonden bij de Jugendherberge Augsburg op slechts 800 meter van het centrum.

S'avonds ben ik nog de stad in gegaan om het centrum rondom de Rathausplatz (zie foto) te gaan bekijken. Ik liep naar de Rasthausplatz via de achterkant van het Rathaus, maar het leek wel of dit de voorgevel was, zo mooi (zie foto). De voorgevel stond in de steigers vanwege een renovatie, maar dat hebben ze zo mooi gedaan dat je dat nauwelijks ziet als je het niet weet (zie foto). Op de Rathausplatz staat de door de Nederlander Hubert Gerhard gemaakt Augustusbrunnen (zie foto). Toen nog even een klein stukje de Maximilianstrasse, de mooiste straat van de stad, ingelopen. Hier zie je oa mooie Renaissance gevels in mooie tinten met op de voorgrond de Merkurbrunnen (zie foto). Daarna begon het weer te regenen en ben ik in de Ratkeller, de kelder onder het Rathaus, gaan eten. Een geweldig mooie restaurant onder de bogen van de fundering van het Rathaus (zie foto). Na het eten regende het zo hard dat ik zo snel mogelijk terug naar de Jugendherberge ben gelopen, maar toch compleet doorweekt daar aan kwam.

  • 09 Juni 2016 - 09:23

    Monique:

    hoi Jurgen, wat een uitdaging met die regen en dan nog regelmatig een klim en daling erbij, petje af.
    je komt wel op hele mooie plekken!
    geniet verder en succes, ik kijk uit naar je volgende avontuur.
    groetjes Monique

  • 09 Juni 2016 - 17:05

    Albert Van Der Rijt:

    Ha die Jurgen.....het zijn hele mooie, schitterende en lange verhalen. Nog veel fietsplezier en...na regen komt zonneschijn!!

  • 09 Juni 2016 - 19:48

    Erik Janssen:

    Hoi Jürgen,
    Geweldig om je op deze manier te kunnen volgen. Een reis om nooit meer te vergeten.
    Succes, geniet er van, nu alleen nog wat minder regen.
    Gr. Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Augsburg-Lechviertel

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 19641

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: