Dag 7 Braunsbach - Ellwangen - Reisverslag uit Ellwangen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 7 Braunsbach - Ellwangen - Reisverslag uit Ellwangen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 7 Braunsbach - Ellwangen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

07 Juni 2016 | Duitsland, Ellwangen

Vandaag stond de zwaarste etappe van deel 1 op het programma. Het was een korte route van 60 km naar Ellwangen, maar wel een met vele pittige beklimmingen van 4/5 - 12%! En dat met een volgepakte reisfiets van 45 kg. Maar het ging prima en het weer was ook geweldig, veel zon en ca. 30-32 gr. Ik was rond 15.45u in Ellwangen en dat terwijl ik vandaag regelmatig heb moeten zoeken, want de routebeschrijving was regelmatig niet te volgen. Dus veel rare kronkels op Strava.

Toen ik vanmorgen wilde vertrekken zei de eigenaar van de camping al dat ik waarschijnlijk niet door Braunsbach de route langs de Kocher kon volgen. Hij zei probeer het maar, als de weg nog niet vrij is wordt je vanzelf tegengehouden door de politie en dan moet je vanaf de camping precies de andere kant op via een lange steile klim. Ik vertrok en werd 500m verderop, nog voor de stadsboog van Braunsbach, al tegengehouden en teruggestuurd om via die klim te gaan. Dat bleek een klim te zijn van precies 4 km van 7%! Lekker opwarmertje voor vandaag! Na die klim kreeg ik als beloning ook een hele mooie afdaling en tijdens die afdaling zag ik de hoogste brug van Duitsland, de Kochertalbrücke (zie foto), waar ik bij de oorspronkelijke route onderdoor zou fietsen.

Even verderop in Geislingen kon ik de route weer oppakken en vanaf daar verlaat de route de rivier de Kocher en via het zijriviertje de Bühler gaat de route verder langs het riviertje de Jagst. De route langs de Jagst kent, in vergelijking met de Kocher, veel meer op en af. Dat verklaart waarschijnlijk waarom dit de zwaarste etappe van deel 1 is.

Via mooie en vooral hele kleine plaatsjes als Cröffelbach, Hopfach, Unterscheffach, Grossaltdorf, Kleinaltdorf, Steinehaig, Spaichbühl en Brunzenberg, kwam ik uiteindelijk in de iets grotere plaats Gründelhardt. Daar hebben ze een bäckerei en daar heb ik dus verse broodjes gekocht en die mocht ik buiten op het terras voor de bäckerei opeten. In de schaduw, want het was op dat moment maar liefst 32 gr!

Na die heerlijke pauze kon ik er weer tegenaan en via de plaatjes Helmannshofen, Honhardt, Appensee, Jagstzell, Zweighausen en Kalkhöfe kwam ik uiteindelijk in Ellwangen. Een aantal keer ging het qua route goed mis en moest ik de telefoon er regelmatig bij pakken om de route weer te kunnen vinden. Net voor Ellwangen kwam er nog een regen/onweersbui aan en op 2 km van m'n overnachtingsplaats ben ik nog even gaan schuilen.

In het gästehaus werd ik ontvangen door een heel aardig echtpaar met een zeer respectabele leeftijd. Mijn fiets gestald in een garage en toen lekker gaan douchen en naar het centrum van Ellwangen. Wat een mooie stad! Huizen met pasteltinten bij binnenkomst in het centrum, de basiliek St. Vitus en de Evangelische Stadtkirche, de Stifstherenhäuser (zie foto's) en natuurlijk het Schloss ob Ellwangen dat, zoals de naam al zegt, hoog boven Ellwangen en omgeving uit toornt.

Voor het Schloss ob Ellwangen moest je zo'n 25 minuten tegen een behoorlijke hoge heuvel op wandelen. Maar wat een prachtig kasteel! De mooiste tot nu toe, tenminste die je zo goed van dichtbij kunt bekijken. En aan de achterkant van het Schloss kijk je op de ook zo mooie Schönenbergkirche (zie foto's).

Morgen gaat de route verder omhoog naar het Härtsfeld, een hoogvlakte in het uiterste noordoosten van de Schwäbische Alb, naar Dillingen an der Donau.

  • 07 Juni 2016 - 22:31

    Gabri:

    Al een week onderweg schat! Wat vliegt de tijd!

  • 08 Juni 2016 - 20:41

    Pa & Ma Raaijmakers:

    Hoi Jurgen,
    Wat goed van je om bij zo'n slecht begaanbare- niet begaanbare weg toch je weg weten te vinden. Heel knap hoor! De weergoden zijn op dit moment je goed gezind, maar in het weekend zijn de berichten niet zo goed.
    We genieten van je reis beschrijvingen en foto's in je blog. Prachtig hoor!
    Goede reis en let goed op jezelf,

    Groetjes, Ma en Pa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Ellwangen

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 19630

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: