Dag 27 Otricoli - Roma - Reisverslag uit Prati, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 27 Otricoli - Roma - Reisverslag uit Prati, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 27 Otricoli - Roma

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

28 Juni 2016 | Italië, Prati

Vanmorgen scheen de zon al weer vroeg m'n tentje binnen, heerlijk. Je hoeft dan ook nooit een alarm te zetten, je wordt gewoon wakker van de zon of de vogels die fluiten, kortom volgens het perfecte bioritme zoals het eigenlijk hoort. Alle spullen om m'n gemak weer ingepakt en om 8u zat ik al weer op de fiets, ik wilde de ergste hitte tenslotte voor blijven. Nog even afscheid genomen van de mensen naast mij uit Reusel en toen weer op pad.

De laatste 75 km naar Roma! Het is weer strak blauw, de zon brandt dus meteen weer goed op je lijf, heerlijk, en het waait stevig, dus de hitte valt reuze mee. Alleen jammer dat ik wind tegen heb en wel te verstaan vol tegen. Als ik na een klim een stuk mag afdalen kom ik door de wind nog amper vooruit en moet ik flink bijtrappen.

De weg waar ik over fiets is af en toe een rustige weg, afgewisseld met stukken over een doorgaande weg. Maar in beide gevallen is de staat van het wegdek verschrikkelijk slecht. Ik weet niet wat ze hier in Italië doen met die belastingcenten, maar die stoppen ze in ieder geval niet in een fatsoenlijk wegdek! Enorm veel gaten en slechte reparaties van wegdek schade, waardoor de fiets bijna uit elkaar rammelt en m'n kont er bijna blauw van wordt.

Al snel komt de route via een brug over de rivier de Tiber (Italiaans: Tevere) bij het plaatsje Borghetto, waar de eerste klim genomen moet worden. Het zijn vandaag geen lange klimmen, variërend van 1,5 - 3 km, maar het zijn er wel veel! Het gaat continue op en neer met stijgingspercentages van 5-8%. Vlak daarna vervolgt de route via een industrieterrein en daar klopt weer helemaal niets van de routebeschrijving en ben ik dus weer even bezig om op de juiste route te komen. Als ik die dan uiteindelijk weer gevonden heb, staat meteen de volgende klim te wachten. Dan een heel klein stukje afdalen met volle bak wind tegen, lekker koel maar je waait bijna van je fiets af en haalt geen hoge snelheid. Meteen daarna nog een klim en dan kom ik bij het kleine plaatsje Calcata. Dit was eigenlijk het enige echt interessante plaatsje in deze laatste etappe naar Roma en daar had ik gepland te gaan stoppen voor ontbijt. Uiteindelijk bleek dit echt een middeleeuws dorpje te zijn wat bovenop een tufstenen rots ligt (zie foto). Dat laatste wist ik al uit het Reitsma boekje, maar dat het zo klein en middeleeuws is wist ik niet. Het lijkt net alsof je met een tijdmachine even terug naar de middeleeuwen bent gereisd. Alleen door de later aangebrachte dakantennes en elektrische bedrading aan de buitenkant van de huizen, kun je zien dat je toch niet in de middeleeuwen bent. Er is verder helemaal niets te doen en er is zeker geen winkel of iets dergelijks waar je broodjes en/of vers fruit kunt kopen. Dus er zit niets anders op dan m'n ontbijt nog even uit te stellen. En dus fiets ik weer verder.

Volgens de routebeschrijving zou er een korte afdaling komen, gevolgd door een klim van 600m á 6-8%. Dat van die afdaling dat klopte wel al was die niet echt kort en ook dat van die klim klopte, maar er kwam maar geen eind aan die klim!?! Bleek dat m'n fietsteller weer had gehaperd en ik daardoor een verkeerde afslag had genomen. De routebeschrijving gaat nl. via aanwijzigingen waarbij elke keer het km aantal bij elke aanwijzing staat vermeld, zodat je via je fietsteller kunt zien wanneer bijv. de volgende afslag ongeveer moet komen. Nu had ik dus een verkeerde afslag genomen en kon ik weer omdraaien. Weer een extra klim (pffff!) en ik zat weer op de juiste route.

Gelukkig kwam er al snel een leuk plaatsje, Magliano Romano, waar ze een groente- en fruitwinkel hadden en dus even een flink fruitontbijt naar binnen gewerkt op een bankje in de schaduw aan een pleintje. Helaas vergeten een foto te maken. Na dit plaatsje kwam direct de langste klim van vandaag, 3 km á 5%. Daarna volgt een minder grillig, maar mooi heuvelachtig landschap (zie foto). Dit betekent dat we Roma naderen! En na nog een paar korte klimmetjes via de plaatsjes Sacrofano, Borgo Pineto en Prima Porta, beland ik opeens midden in het drukke verkeer in de periferie van Roma. Een enorm contrast met het mooie heuvelachtige landschap waar ik zojuist nog doorheen fietste! De routebeschrijving is ook hier weer helemaal niet te volgen en tot drie keer toe beland ik met m'n fiets op een soort snelweg met enorm druk verkeer, waar ik niet meer verder kan en dus moet omdraaien en tegen het verkeer in weer terug de oprit op om de juiste route zien te vinden. Gelukkig lukt dit allemaal zonder ongelukken. Ik moet uiteindelijk op een fietspad langs de Tevere komen, dat je over een traject van 15 km vlak bij het Piazza San Pietro brengt. Mbv TomTom op m'n iPhone uiteindelijk het fietspad gevonden. Dat was zelfs met TomTom nog een uitdaging aangezien in de periferie diverse wegen vlak naast en over en onder elkaar doorlopen. Het is werkelijk een wirwar van wegen en dat snapt TomTom ook niet helemaal, zeker niet voor het navigeren met een fiets!

Na deze stress was het laatste stuk weer heel relaxed om te fietsen over dat fietspad vlak naast de Tevere. En binnen no-time rijd ik ineens de stad binnen en voordat ik het weet zie ik iets verderop al de grote koepel van San Pietro! Het is een enorme drukte daar en waarschijnlijk om die reden is het Piazza San Pietro afgesloten met hekken en wordt iedereen die niet voldoende bedekt is qua kleding daar al tegengehouden en ik mag er met de fiets dus ook niet op. Daarnaast is het bloedheet, dus snel even een foto gemaakt van m'n fiets met de San Pietro op de achtergrond (zie foto) en een foto van Via della Conciliazione, de straat die van het Castel San Angelo naar het Piazza San Pietro loopt (zie foto).

Het is dan nog zo'n acht kilometer naar de camping waar ik komende nacht blijf slapen en m'n fiets via Soetens op transport naar Nederland kan zetten.

Nog één nachtje en dan zie ik na vier weken eindelijk mijn schatje weer en gaan we nog twee dagen lekker relaxen in Roma en het is heerlijk weer! Morgenmiddag ga ik inchecken in het hotel en daarna Gabri ophalen van het vliegveld. Daarna dus nog twee daagjes Roma en dan vliegen we vrijdag weer naar huis en zie ik daar onze jongens ook eindelijk weer!

Het is een fantastische ervaring geweest! Eigenlijk niet te beschrijven! En wat is vooral Italië toch een mooi land! Maar ook Duitsland en Oostenrijk waren beide erg mooi! Ik zal de fietsroute langs de rivier de Neckar ook nooit vergeten en ga daar graag nog een keer met Gabri naar terug, heel erg mooi!

Maar na vier weken ben ik toch heel blij dat ik Gabri weer zie en vrijdag weer gewoon thuis ben en de jongens en iedereen daar weer zie.

HOME SWEET HOME!




  • 28 Juni 2016 - 14:48

    Maurice Looij:

    gefeliciteerd, een mooie trip heb je gemaakt! veel plezier samen in Rome laat je maar lekker verwennen.

  • 28 Juni 2016 - 15:02

    Esther :

    YOU DID IT !!!!
    Geweldig knap gedaan Jurgen

  • 28 Juni 2016 - 16:01

    Marco Van Creij:

    Via een nieuwsbericht een aantal weken geleden op deze site terecht gekomen en sindsdien elke dag uitgekeken naar je reisverslag. Jammer dat het voorbij is...
    Ik heb genoten van je verhalen en foto's. Respect voor deze prestatie! Gefeliciteerd!

    Geniet nog van een paar dagen Rome en wellicht tot een volgend reisverslag...

    Groeten Marco.

  • 28 Juni 2016 - 16:55

    Melvin:

    Hoi Jurgen,

    Wat een fantastische reis heb je gemaakt en wat heb je het mooi beschreven. Geniet er nog even van en tot snel in Uden.
    Grt Melvin.

  • 28 Juni 2016 - 16:57

    Joke Klok:

    Hallo Jürgen,

    Wij hebben genoten van je leuke verhalen en stoer dat je in Rome bent aangekomen, TOP prestatie. Geniet de komende dagen samen met je vrouw van de prachtige stad Rome.
    En wie weet gaan jullie volgend jaar samen een fietstocht maken. Jan en ik vonden het leuk je toentertijd ontmoet te hebben en ook wij kijken terug op een mooie ervaring.
    Groetjes Jan&Joke Klok uit Veenendaal

  • 28 Juni 2016 - 18:00

    Pen En Mam:

    Proficiat je bent er in rome geweldig en nu maar knuffelen samen , je fiets krijgt nu een poosje rust net als jij.
    groet pap en mam.

  • 28 Juni 2016 - 19:58

    Gonnie:

    Wauw Jurgen, wat een mooie en bijzondere reis heb je gemaakt , knap gedaan!
    Geniet samen met Gabri van nog een paar mooie dagen samen.
    Gr. Gonnie

  • 28 Juni 2016 - 22:51

    Erik Janssen:

    Mooi dat je deze tocht goed hebt volbracht en dat je er ze veel van genoten hebt.
    Ik vond het geweldig dat ik je op deze manier kon volgen.
    Nog veel plezier in Rome en een goede terugreis.
    Groeten Erik

  • 28 Juni 2016 - 22:56

    Inge:

    Super Jurgen... Je mag trots zijn op jezelf! Deze geweldige ervaring nemen ze je nooit meer af. Geniet nog van je laatste dagen samen met Gabri!
    Groetjes Inge

  • 29 Juni 2016 - 11:03

    Etienne Trum:

    Wat een super verslag en rit Jurgen. Ik lag een paar dagen achter met de verslagen maar heb ze allemaal gelezen. Net alsof we er vanuit nederland ook bij waren. Geniet nog even van Rome en la bella vita in Italia met Gabri. Ciao Etienne

  • 29 Juni 2016 - 11:07

    Monique:

    een geweldige prestatie en een mooi avontuur, jammer dat het erop zit. Moeten we je mooie verslagen en foto`s gaan missen. Maar aan alles komt een einde dus geniet er nog van de laatste momenten in Rome.
    en we spreken elkaar wel weer als je thuis bent.
    groetjes Monique

  • 29 Juni 2016 - 12:14

    Betty En Martin:

    Het spreekwoord zegt; er zijn vele wegen die naar Rome leiden!
    Aan de hand van jouw verslagen lijkt het ons dat je de mooiste hebt genomen!
    Met grote bewondering voor je prestatie,
    groetjes, Betty/Martin

  • 29 Juni 2016 - 13:44

    Marc:

    Jurgen, mooi om je avontuur te lezen en respect voor je trip. Geniet samen van Rome en een goede reis naar huis. Tot Ciao. Ciao Marc

  • 29 Juni 2016 - 19:11

    Ine:

    En is het nu ineens afgelopen? Je kunt over woensdag en donderdag toch ook nog iets melden. Je lezers verwachten dat hoor.

  • 29 Juni 2016 - 19:38

    Albert Van Der Rijt:

    KEI proficiat met de aankomst in Rome en KEI veel plezier samen met Gabri.

    Mooie foto de fiets op het St.Pietersplein!

  • 29 Juni 2016 - 19:41

    Gabri:

    Jurgen heeft nu andere prioriteiten Ine!
    En Rome is fantastisch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 3070
Totaal aantal bezoekers 19593

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: