Dag 23 Anghiari - Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 23 Anghiari - Assisi - Reisverslag uit Assisi, Italië van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 23 Anghiari - Assisi

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

23 Juni 2016 | Italië, Assisi

Vanmorgen al vroeg wakker en ook vroeg opgestaan, maar toch pas heel laat vertrokken. Dat kwam omdat ik het reisverslag van gisteren nog moest maken en dat duurt altijd even, zeker als ook de bijbehorende foto's nog geüpload moeten worden met niet echt een hele snelle WiFi verbinding.

Gisterenavond vanwege het oponthoud met het achterwiel, dat in Arezzo gerepareerd moest worden, nogal laat aangekomen op de mini-camping bij een agriturismo. Daardoor ook laat gaan eten en laat terug en had toen geen energie meer om het reisverslag van die dag nog te gaan schrijven. Dat heb ik dus vanmorgen gedaan.

Daarna op de fiets gestapt en vertrokken voor een rit naar Assisi met onderweg zeker een stop in Citta di Castello en als er genoeg tijd zou zijn een uitstap van de route naar Perugia. Het weer kon niet beter! Strak blauw, geen wolkje te bekennen, alleen een beetje heiig en vanaf het opstaan was het meteen behoorlijk warm. Dus kon al bijna gaan douchen nadat ik tent had afgebroken en alles weer ingepakt. Voor vertrek vertelde de eigenaar van de camping dat het een hele hete dag ging worden en toen dacht ik nog prima, lekker om te fietsen. Maar al snel werd duidelijk dat het echt heel heet was. Stoppen met fietsen betekende dat het zweet er aan alle kanten uitkwam en dan hoefde ik in het eerste gedeelte van de rit van vandaag nog niets eens te klimmen! Dus stoppen deed ik alleen in de schaduw en vol in de wind. Gelukkig waaide het wel een beetje en daardoor was het best te doen.

Bij het vertrek uit Anghiari, kwam ik tijdens de afdaling nog op een mooie panorama punt waar ik nog een paar mooie foto's heb gemaakt. De stop in Citta di Castello viel een beetje tegen. Dat kwam omdat er markt was vandaag en dat betekende dat zo'n beetje alle mooie straten en pleinen van het oude stadsgedeelte bezet waren met marktkraampjes. Daardoor was het veel te druk om fatsoenlijk met je volgepakte fiets door de straten te komen. Door de smalle straatjes, kon je alleen iets zien van de bezienswaardigheden als je zo'n beetje recht omhoog keek. Toch nog een paar foto's geschoten, een cappuccino en een fles koud water gedronken en toen maar weer verder richting Assisi.

Het landschap was weer geweldig! Het was redelijk vlak fietsen, met een heuvellandschap waar je langs op reed op een paar kilometer afstand. Geprobeerd om daar foto's van te maken, maar het was zo heiig dat het resultaat niet geweldig was.

Bijna halverwege Assisi, in de buurt bij Umbertide, komt ik opeens langs een heel mooi klooster (zie foto's) wat tegenwoordig blijkbaar als Bed & Breakfast gebruikt wordt. Dus even gestopt, in de schaduw, maar hier was geen wind. Het werd me langzaam duidelijk dat dit een hele zware rit ging worden en ik had de uitstap naar Perugia op dat moment al laten varen. De sportdrank in m'n bidons had de temperatuur van de omgeving aangenomen en was dus niet echt een verfrissing meer met 33 graden en een gevoelstemperatuur die nog hoger lag vanwege de hoge luchtvochtigheid waardoor het zo heiig was.

Later op de dag werd het wel minder heiig, maar het werd er niet veel minder heet door. Dus maar regelmatig stops gemaakt om even uit te rusten en extra flesjes (koud) water te kopen. Ik wilde eigenlijk ook nog wat extra fruit kopen, maar er waren niet veel plaatsjes op de route en anders was er veel dicht vanwege de siësta. De benen wilden niet echt heel erg vandaag, ik moest blijkbaar toch wel even wennen aan deze extreme hitte. Doordat het minder heiig werd, heb ik wel nog een paar foto's van het prachtige landschap, waar ik doorheen fietste, gemaakt. Hoe meer ik in de buurt van Assisi kwam, hoe meer heuvels met kastelen ik onderweg tegen kwam. Daar kwam je niet echt vlak langs, maar ik heb er toch een aantal proberen vast te leggen (zie foto's).

Ook Assisi ligt niet echt op de route, daarvoor moest ik vanaf het plaatsje Petrignano van de route afwijken. Toen ik dat plaatsje door reed, zag ik een hele mooie toren aan een mini-rotonde met daar tegenover een horeca zaak. Ik had de pijp totaal leeg en enorme dorst, dus tijd voor weer een pauze. In totaal uiteindelijk drie flesjes koud water van een halve liter leeggedronken op het terras in de schaduw al kijkend naar een herhaling van de wedstrijd van Argentinië tegen de VS voor de Coppa America. Ik moest ook nog even het adres van de camping invoeren in TomTom op m'n iPhone, maar het adres wat in het Reitsma routeboekje staat kent TomTom helemaal niet!? Dan maar de website van de camping opzoeken via Google, maar het mobiele netwerk werkt niet mee. Ik heb gewoon 3G, maar toch kan ik niets opzoeken. Maar gelukkig hebben ze WiFi bij die horecazaak en lukt het alsnog om de snelste fietsroute naar de camping in te plannen. Nog 10 km!

Een paar kilometer verderop, rijd ik een bocht door en dan opeens ligt daar Assisi! Geweldig! Zie foto's. Nog maar een paar kilometer en dan ben ik in Assisi en dan kan het nooit ver meer zijn naar de camping. Als ik uiteindelijk onderaan de heuvel waar Assisi op ligt sta, zie ik dat het nog 5 km is naar de camping. Ik had al gelezen dat de camping ten zuid-oosten van Assisi ligt en ik kom vanuit het noord-westen. En toen bleek dat er nog een mega klim voor speciaal voor mij op het menu stond waar ik niet omheen kon. Stijgingspercentages van 5-6% in het begin en in het tweede gedeelte oplopen tot 10% en zelfs stukjes van 12%! TomTom heb ik al snel uitgezet want die snapte niet dat ik geen gebruik wilde maken van die wandelpaden waarmee je op diverse plaatsen snel naar oude stadsgedeelte van Assisi kunt klimmen, maar die voor een fiets van ruim 45 kg toch echt te steil zijn om tegenop te fietsen. De camping stond gelukkig al snel aangegeven met bordjes, maar je wil niet weten hoe vaak ik mezelf heb afgevraagd: Waar blijft die camping nou? Ik moet er toch onderhand zijn? En dan kwam er weer een haarspeldbocht en moest ik nog verder omhoog.

Toen ik uiteindelijk de camping had bereikt, moest ik even afkoelen voordat ik bij de receptie naar binnen kon. Ik was niet alleen low on energy, maar ik had ook een kokende motor en een lekkende koppakking! Maar goed, ik had het weer overleefd. Ik kon nu m'n tentje gaan opzetten en dan douchen en eten. Doordat ik vanmorgen zo laat vertrokken was en het vandaag niet echt opschoot vanwege al die noodzakelijk extra pauzes, was ik pas rond 18.30u op de camping.

Toen ik Assisi in liep, heb ik ook niet lang gezocht naar een restaurant. De eerste, die qua prijs en eten goed leek, ben ik binnengestapt. En tegen de tijd dat ik daar buiten kwam, was het al weer donker. Op de weg daar maar toe, nog wel een paar leuke foto's gemaakt. Gelukkig was dit de laatste echt lange rit en komen er nu tot aan Rome alleen nog maar korte ritten.

Morgenvroeg ga ik nog eerst Assisi bekijken voordat ik weer verder ga. Nog drie fietsdagen en dan ben ik in Rome! Dat berekent dat ik nog één extra dag over heb en die ga ik waarschijnlijk zondag doorbrengen aan Lago di Bracciano.

  • 24 Juni 2016 - 09:13

    Monique:

    hallo Jurgen, wederom weer prachtig die foto`s en je verslag natuurlijk.
    wat een belevenis!
    veel plezier
    groetjes Monique

  • 24 Juni 2016 - 19:55

    Mam:

    Ha die Jurgen,
    wat heb je weer een mooi reisverslag gemaakt, je leest gewoon dat je er ook ontzettend van geniet en ook soms erg af moet zien. We zijn ontzettent trots op je zoals jij dit doet, nog 4 dagen en dan kun je je lieve vrouwtje weer in je armen nemen dat zal vast voor alle twee heerlijk zijn.
    groet pap en mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 19609

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: