Dag 3 Remagen - Oberwesel - Reisverslag uit Oberwesel, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 3 Remagen - Oberwesel - Reisverslag uit Oberwesel, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 3 Remagen - Oberwesel

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

03 Juni 2016 | Duitsland, Oberwesel

Na prima geslapen te hebben in het B&B waar ik verbleef, ging ik daar lekker ontbijten. Er lagen 4 broodjes in de mand op een tafel gedekt voor 2 personen. Ik was gezellig in gesprek met de Duitse eigenaar die maar zo goed mogelijk Engels bleef spreken, ook als ik in het Duits antwoordde. Toen ik mijn 3e broodje pakte zei hij: die 4 broodjes zijn voor 2 personen en dat hij anders niet genoeg broodjes had!?! Ik zei toen dat het maar goed was dat hij er bij stond, anders had ik ze alle 4 opgegeten! Dat betekende dus dat ik onderweg een bäckerei moest bezoeken, anders zou ik Oberwesel vandaag niet gaan halen.

De weersvoorspelling van vandaag was kans op mist en regen in de morgen en na de middag zou het zeker gaan regenen. Nou, bij vertrek was het nogal grauw (zie foto), maar daarna begon tot mijn verbazing al heel snel de zon te schijnen en de temperatuur was boven de 25 gr! So far so good!

Vanaf Remagen zou de route veelal fietspaden volgen die direct naast de Rijn liggen. Door de hoge waterstand van de Rijn zou dit wel eens een probleem kunnen gaan worden. Het eerste deel vanuit Remagen ging nog prima, maar in het plaatsje Kripp ging het al mis. Het fietspad was niet eens meer te zien door het hoge water (zie foto). Dus de kaart erbij en een alternatieve route plannen. Dat valt af en toe niet mee en dus sta je regelmatig stil om op je kaart te kijken. Zo stopt er een man die op de fiets onderweg was naar z'n werk en die heeft me de juiste route uitgelegd naar het punt vanaf waar het weer mogelijk zou moeten zijn de Reitsma route langs de Rijn te vervolgen. Hij is zelfs een heel eind meegefietst om mij te leiden naar de juiste plaats. Ik merk dat continue, als iemand de indruk heeft dat je de route aan het zoeken bent, bieden ze vaak spontaan hulp aan, super!

Tijdens de 'omleiding', kwam ik over een brug over het riviertje de Ahr, normaal een kabbelend riviertje maar nu een woeste, alles mee sleurende, kolkende water massa (zie foto). Dit trok dan ook veel bekijks van lokale bewoners.

Voor degenen die trouwens denken dat bijna niemand een fietsreis met volle bepakking maakt, ik ben vandaag alleen al zeker 100 ( ja, zonder te overdrijven) mensen tegemoet of voorbij gefietst. Soms alleen of met z'n tweeën, soms ook hele groepen. In alle leeftijden, maar vooral toch ouder dan ik. Populaire tocht langs de Rijn.

Verderop kwam ik in Bad Breisig met naar het schijnt de leukste Rijnpromenade tussen Remagen en Koblenz (zie foto). Leuke plaats waar ik even een bäckerei heb bezocht en daarna ben ik de 'betere' helft van m'n ontbijt gaan nuttigen op een bankje aan de Rijn al kijkend naar de vrachtschepen die voorbij tuffen (zie foto).

De volgende stop was in Andernach, wederom een prachtige plaats met bij binnenkomst een prachtige laan (zie foto). Daarnaast de Runder Turm, de Liebfrauenkirche, het stadsmuseum Haus von der Leyen en de Koblenzer Tor en de ruïnes van een burcht (zie foto's). Er is in Andernach ook nog een speciale attractie: Geysir Andernach. Dit is de hoogste koudwater geiser ter wereld die elke 2 uur tot 60 mtr hoog spuit. De stuwende kracht is niet stoom, zoals bij warmwater geisers, maar koolzuurgas. Deze heb ik niet bezocht, hier moet je met de boot naar toe en duurde totaal enkele uren. En trouwens, ik zou al genoeg water krijgen van boven die middag.

In St. Sebastian sloeg het weer om en werden de sluizen weer vol open gezet. Gelukkig wees een bejaarde man mij naar een afdak op een kleine begraafplaats achter een kerk. Ik heb daar prima kunnen schuilen tijdens die enorme hoosbui en ik heb daar maar meteen het restant van die heerlijke broodjes van de bäckerei in Bad Breisig genuttigd, het was tenslotte ook lunchtijd. Vanaf dat moment heb ik m'n nieuwe regenjack aangedaan en dat was nodig ook want het is niet meer droog geworden totdat ik bijna op m'n eindbestemming in Oberwesel was. Die regenjas heeft z'n geld vandaag dus al driedubbel terug betaald.

En zo dus uiteindelijk aangekomen in Koblenz, wat het hoogtepunt van de dag zou moeten zijn. Maar in de regen is alles wel kleurrijk maar toch net effe anders dan wanneer de zon schijnt. Uiteindelijk toch heel het stadscentrum doorkruist en heel veel mooie dingen gezien zoals: Deutsches Eck met het enorme standbeeld van keizer Wilhelm I waar de Moezel en de Rijn samenkomen, vesting Ehrenbreitstein die hoog uittorent boven de samensmelting van de Moezel en Rijn, de Florinskirche, de vier Türme, Koblenz vanaf de Balduinbrücke en het Altes Regierungsgebäude (zie foto's). Het was eigenlijk de bedoeling om met de gondellift naar vesting Ehrenbreitstein te gaan aan de andere Rijnoever voor een prachtig uitzicht over Koblenz, maar het weer was te slecht en dus ook geen uitzicht.

Dus maar weer verder met het laatste deel van de rit van vandaag. Net voorbij Koblenz de burcht Stolzenfels, het vakwerkstadje Rhens, de Marksburg bij Brey, het mooie stadje Boppard en burcht Rheinfels en diverse andere in de buurt van St. Goar en de Loreley (zie foto's).

Vanaf St. Goar werd het eindelijk droog en kon ik de laatste 8 km een beetje opdrogen. S'avonds na een heerlijke douche Oberwesel bekeken en een pittige (klim)wandeling naar de Schönburg gemaakt. Daarna heerlijk gegeten en ik kan, ondanks de vele regen na de middag, terugkijken op een prachtige dag met een van de mooiste etappes in Duitsland.

Morgen ga ik verder met het laatste deel van de route langs de Rijn en over de Bovenrijnvlakte, om daarna de reis te vervolgen naar het dal van de rivier de Neckar.

  • 04 Juni 2016 - 01:14

    Gabri:

    Weer een geweldig verslag! En mooie foto's, het is net alsof ik erbij ben! Die rivier, niet normaal. Morgen hopen op beter weer en een beter ontbijt! Welterusten X

  • 04 Juni 2016 - 01:31

    PaulC:

    Hoi Jurgen wat een leuke reisverslagen & foto's. Super om te volgen op zo'n manier. Ik ga helemaal mee in je enthousiasme. Hopelijk krijg je wat beter weer en kun je je regenjas uit laten.
    Gr vanuit CR Paul

  • 04 Juni 2016 - 11:36

    Eric Louwers:

    He Jurgen, moest ff een inhaalslag maken maar het zijn hele leuke verslagen die je beschrijft erg leuk om te lezen. En uiteraard dat het allemaal goed gaat en je enorm veel ziet en eigenlijk ook meemaakt! Veel succes verder en ik blijf het met veel enthousiasme lezen. Groet Eric

  • 04 Juni 2016 - 11:36

    Eric Van Veen:

    Ben jaloers op jouw ondernemingszin en doorzettingsvermogen! Fantastisch om jou op deze manier te kunnen volgen. Maak me alleen zorgen om je ontbijtjes met weinig broodjes en een potje nutella! Geniet er van!

  • 04 Juni 2016 - 12:37

    Dimitri:

    Hoi Jurgen,

    Als ik het zo lees en zie, lijkt het me inderdaad een prachtige etappe langs te Rijn!

    Gr Dimi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Oberwesel

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 19586

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: