Dag 2 Birkesdorf - Remagen - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu Dag 2 Birkesdorf - Remagen - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Jurgen Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Dag 2 Birkesdorf - Remagen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

02 Juni 2016 | Duitsland, Remagen

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt, ben ik vanmorgen weer vertrokken. Eerst terug naar Jülich, omdat ik daar nog naar de Hexenturm en Zitadelle (zie foto's) wilde gaan kijken. Gewoon de kortste fietsroute naar Jülich gepland mbv TomTom en daarna vanuit Jülich de Reitsma route weer opgepakt.

Het leuke hiervan was dat ik nu wel de route langs de Rur heb kunnen fietsen. Gisteren ging dat niet vanwege het natte weer, maar vandaag was het geweldig weer. De zon begon al te schijnen net nadat ik vertrokken was en het was ca. 25 gr! De route langs de Rur was erg mooi, je rijd er bijna continue direct naast op meestal onverharde fietspaden. Dat gaat dus niet heel erg snel en de paden zijn soms echt slecht en heel af en toe flink modderig, maar verder wel super mooi! Het water in de Rur stond enorm hoog en het water stroomde flink met tientallen enorm spectaculaire stroomversnellingen (zie foto) die zichzelf al lang van te voren aankondigen door het enorme lawaai dat het watergeraas maakt. De hoge waterstand wordt veroorzaakt door de wateroverlast in Zuid-Duitsland, dit is volgens mij ook op het nieuws geweest.

Onderweg langs de Rur fietste ik 2 Nederlanders voorbij, waar ik toen nog een tijdje mee op gefietst heb. Het waren een man met zijn vader die een fietsreis maakten vanuit Doetinchem naar Mainz. En vlak daarna kwam ik 2 andere Nederlanders tegen die ook de Reitsma route fietsten, maar dan van Rome terug naar NL. Zij kwamen dus nu net vanuit Zuid-Duitsland en hebben daar het noodweer mee gemaakt. Ze waren dan ook heel blij dat ze met zon konden eindigen. Dit was hun laatste dag, zij eindigen in Nijmegen.

Uiteindelijk kwam ik weer in Düren waar ik die ochtend ongeveer begonnen was en verliet ik de Rur om de Zülpicher Börde over te steken richting de Rijn. In Niederau komt de route langs schloss Burgau (zie foto's) en later zouden er nog meer van dergelijke prachtige kasteeltjes volgen.

Net na de middag ben ik gestopt in Zülpich om te lunchen en heb daar ook rondgefietst om alles te bekijken. In deze plaats zijn nog restanten te vinden van de middeleeuwse stadsmuur en er zijn nog steeds 4 stadspoorten (zie foto).

In het tweede deel van de route van vandaag, na Euskirchen, lagen nog 2 kasteeltjes en de eerste was in Miel (zie foto). Het was op dat moment zonnig en ruim boven 25 gr., dus ook daar even gepauzeerd in de tuin van dit kasteel en de nodige vitaminen in de vorm van 2 sinaasappels naar binnen gewerkt, zeg maar een (sinaas)appeltje voor de dorst!

Het was intussen duidelijk dat ik daarna in het deel van Duitsland was aangekomen waar ze veel vakwerkhuizen hebben. Ik had er al wel enkele gezien, maar nu zag je ze steeds meer en ook vele mooiere (zie foto). Als ik daarna weer tussen de akkerbouw velden fiets, zie ik in de verte de heuvels van de Eiffel liggen waar ze met Ciao Cycling Uden komende vrijdag t/m zondag gaan fietsen voor het jaarlijks Ciao fietsweekend. Komt 1 dag te laat, anders had ik nog bij ze op bezoek kunnen gaan.

In het laatste deel van de route lag nog het schloss Lüftelberg, maar dit was in vergelijking met de twee vorige kasteeltjes niet heel bijzonder. Het weer begon toen weer om te slaan en al gauw moest ik een kwartiertje schuilen voor een flinke bui. De kranen in de hemel bleven gedeeltelijk open, want het werd niet meer echt droog. Ben dus op een gegeven moment toch maar in de regen doorgefietst.

En wat een fantastische gezicht als je dan na een lange steile klim, gevolgd door een heerlijke, maar kletsnatte en dus gevaarlijke afdaling met volle bepakking, ineens daar vanaf hoogte de Rijn ziet liggen! Wat een enorme rivier! Ook het peil van de Rijn is heel hoog op dit moment en het water is nu bruin ipv blauw door de modder die mee is gesleurd vanuit hoger gelegen gedeelten. Het was nu nog 3-4 km naar m'n overnachtingsplaats in Remagen en toen gingen de kranen in de hemel nog een keer helemaal open. Ik kwam dus compleet doorweekt aan bij m'n overnachtingsplaats maar de Duitse eigenaar, die mij trouwens direct vanaf ontmoeting in redelijk Engels aansprak, vond dat gelukkig helemaal geen probleem.

Na een heerlijke douche ben ik Remagen gaan bekijken (zie foto's) en lekker gegeten. Hopelijk morgen weer goed weer, maar de voorspellingen zeggen dat er weer regen komt.

Vanaf hier wordt het nog mooier! Morgen langs de Rijn naar Koblenz en verder.

  • 03 Juni 2016 - 08:20

    Martijn:

    Wauw!
    Wat een trip, geweldig!
    Geniet ze skonne broer!

  • 03 Juni 2016 - 13:47

    Rini Kandelaars:

    Ha Kerel,

    Veel plezier met deze ondernemende trip.
    Hoop dat het weer en de omstandigheden wat mee zitten, maar probeer vooral te genieten van het uitzicht om je heen, want je gaat door mooie gebieden heen.

    En denk maar zo: Na afloop maar weer ergens een pintje pakken op een of ander terrasje in Uden met een of ander bandje erbij.

    Have fun!

    Gr.
    Rini

  • 03 Juni 2016 - 20:00

    Leon De Groot:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Geniet van deze mooie vakantie trip en blijf relaxed.
    Ik hoop op droog weer want dat kan een tocht wel echt leuker maken.

    Succes en ik blijf af en toe lezen

  • 03 Juni 2016 - 21:59

    Anjelieke :

    Hoi Jurgen,
    Wauw wat een reis ben je aan het maken. Heel veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Remagen

Jurgen

Actief sinds 12 Maart 2016
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 19594

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Fietsreis naar Rome

Landen bezocht: